Venäjä

Seppo Mäkipää on käynyt ja käy Venäjällä Arkangelin alueella viemässä mm. evankeliumia aika ajottain.

 

Matkaterveiset Arkangelin alueen kyliltä

 

Lämpimät terveiset siunatulta matkaltamme Arkangelin alueelle Pozhan ja Shalakushan kyliin 24.-30.5.2016

 

Matkalla mukanani olivat Juha Wallin Satakunnasta Kauvatsalta, ja tulkkina Irina Lehtonen Varsinais-Suomesta Turusta. Heistä oli kyllä suunnattoman suuri apu matkalla, kiitos Herralle!

 

Saimme kokea tälläkin matkalla Jumalan johdatusta ja siunausta! Nämä matkat nyt ainakin toistaiseksi ovat erikoisesti uskovien varustamista evankelioimistehtävään ja uskossa kasvamiseen. Lähinnä opetusta raamattutuntien ja kokemusten kautta. Mutta Jumala on ihmeellisesti auttanut ja johdattanut myöskin evankeliointitilanteisiin matkan varrella, niin tälläkin kertaa!

 

 

 

Pavel, Ekaterina ja vauva Mikhailuk.
Juha Wallin ja Irina Lehtonen
Jääkaappia ostamassa
Pozhan rukoushuone valmistuu.

Mennessä poikkesimme teelle pastoripariskunta Pavel ja Ekaterina Mikhailukin luokse Hiidenselässä. Siellä oli matkamme ensimmäinen suuri yllätys! Heille oli syntynyt vauva!

Juuri kun olimme tulleet Arkangelin alueelle ja lähdimme ajelemaan kohti Krgopolin kaupunkia, niin Juha havaitsi tiellä kuorman sitomisliinan. Otimme sen kyytiin ja taas hetken kuluttua lisää liinoja, ihan rullalla vielä. Vähän matkaa ajettuamme oli niitä liinojen kiristysräikkiä muutama, ja nekin otimme kyytiin. Ymmärsimme, että jostakin kuorma-autosta tai rekasta ne olivat pudonneet, mietimme vaan, että mikä tarkoitus tällä on? Ei aikaakaan, seuraavassa Orlova-nimisessä kylässä oli rekka tiellä, ja kuski viittoi meitä pysähtymään. Hän sanoi, että häneltä ovat kalliit liinat pudonneet, satuittekohan näkemään matkalla? Oli ilo kertoa hänelle, että olemme uskovaisia ihmisiä, ja Jumala johdatti meidät löytämään hänen liinansa! Jumalalla on tapansa rekkakuskejakin pysäytellä!

 

Shalakushan kylässä pidimme raamattutunteja kahtena päivänä ja saimme kertoa Jumalan tekemistä ihmeistä arkielämässä. Täällä kuuluu seurakuntaan myös Simeon ja Marina niminen pariskunta, joista olen kertonutkin. Heillä on kaksi ihan pientä lasta, ja viime kirjeissä olen vedonnutkin, että saisimme sen verran varoja, että saisimme heille ostettua jääkaapin. Nyt se toteutui! Saimme sen verran, että pystyimme ostamaan oikein kunnon jääkaappi-pakastimen, vielä Indesit-merkkisen. Nyt saa pariskunta ruokatavarat kylmään. Pyhäjärveltä eräs pariskunta lahjoitti valtaosan tarvittavasta, mutta kiitos kaikille muillekin jotka otitte osaa! Nyt tämän kylän kohdalla nostamme erikoiseksi rukousaiheeksi Gorintshevan pariskunnan, Ekaterina ja Leonid ja heidän neljä lastaan. Heillä olisi tahto ottaa asumaan orpokodista kaksi lasta. Muistetaan rukouksin, että se toteutuu, lapset saisivat hyvän ja rakastavan kodin!

 

Pozhassa olimme vaikeidenkin hengellisten tilanteiden keskellä tietämättämme. Viimeksi esitin rukousaiheena rukoushuonehankkeen, joka oli pysäytetty, sekä Gubalin perheen huolestuttavan tilanteen heidän sijoituslapsiensa sekä myös omien lasten puolesta. Näihin rukousaiheisiin on saatu vastaus, kiitos Herralle! Rukoushuone on nyt noussut vesikattoon asti ja Gubalin perheen asiassa on ylimmissä hallintoelimissä saatu onnellinen vastaus. Kaikki lapset saavat olla tässä perheessä! Toisenlainen päätös olisikin ollut suuri vääryys! Mutta ne vaikeat tilanteet... Siellä oli syntynyt hieman ristiriitaa uskovien keskellä siitä, kuka voisi olla se suurin! Tietämättämme saarnasimme juuri tältä alueelta! Siis aivan ihmeellistä! Viimeisenä päivänä, kun olin puhunut, ja Juha kertonut uskovan ihmisen rukouksen merkityksestä, niin pato murtui! Olimme kuulleet tästä ongelmasta edellisenä päivänä, ja olimme aivan ymmällämme, että miten tämä voisi ratketa. Ja Jumala ratkaisi asian! KAIKKI, jotka olivat tilaisuudessa, halusivat että heitä siunataan. Ne henkilöt, jotka olivat näitä ristiriita-asian päähenkilöitä, pyysivät juuri tältä alueelta rukousta!! He tunnustivat oman sydämensä kylmettymisen, ja halusivat tehdä parannuksen!!

 

Poistullessa pysähdyimme eräässä pienessä kylässä, kun näimme siinä kahvilan. Kahvila oli kyllä vielä kiinni, kun oli sununtai, mutta Jumalalla oli toinen suunnitelma. Siinä kylän keskustassa kahvilan vieressä oli tori ja torikauppiaat olivat pystyttäneet kojunsa. Ostimme eräältä kauppiaalta jotakin pientä vaatetavaraa ja kun olimme lähdössä pois, niin eräs myyjärouva kysyi oletteko jehovan todistajia. Kun Irina vastasi kieltävästi, niin hän kysyi oletteko sitten kristittyjä. Kun hän kuuli, että olemme Suomesta, ja olleet julistamassa evankeliumia Venäjällä, hän kertoi, että heidän pienessä tytössään on jo pitkään ollut ihottuma, voisitteko rukoilla että hän parantusi? Tietysti me voimme! Rukoilimme tytön puolesta, ja sitten hän kysyi, onko olemassa sellaista rukousta jossa voisi pyytää Jumalalta, että ihmiset ostaisivat heidän tuotteitaan. Nyt heillä ei oikein kauppa käynyt ja kova taistelu oli jokapäiväisestä ruoasta. Eivät he rikkauksia halua, vaan varman toimeentulon. Rukoilimme, jonka jälkeen Irina evankelioi muutkin lähellä olleet kauppiaat! Jumala voi avata tilanteita kuin salama kirkkalta taivaalta!

 

Ensi syyskussa aiomme vaimoni Katjan ja Juha Wallinin kanssa lähteä jälleen Arkangelin alueelle. Taloudellinen tukenne on taas todella tärkeää matkan onnistumisen kannalta. Olen kiitollinen jokaisesta eurosta jonka kykenet lahjoittamaan tähän työhön.

 

Vähintään yhtä kiitollinen olen jokaisesta rukoilijasta, joka muistaa meitä nyt, mutta ennenkaikkea silloin kun olemme matkalla!!

Siunaten Seppo Mäkipää