Näytelmät
KALAJUTTUJA JA TAIVASASIAAPerhejumalanpalvelukseen sopii lyhyt ja ytimekäs opetus, joka innostaa mukaan seurakuntaan ja Raamatun äärelle. Opetuksen voi toteuttaa näytellen tai nukketeatterina.Roolit: Pipsa ja Heka |
Pipsa: Moi Heka, onpa kiva nähdä! Miten sun kesä on mennyt? Heka: Mä kalastelin. Soudin ulapalle (soutaa käsillään) ja narrasin ahvenia. Pipsa (kauhistuneena): Mutta eihän narraaminen ole oikein! Heka: Äh no en siis sillä tavalla narrannut vaan pyydystin. Ne tarttuivat koukkuun. Pipsa: Äiti sanoo, että minä olen koukussa kännykkään. Se on kuulemma jo kasvanut kouraani kiinni. Heka: No se on eri juttu. Mutta kalastelu voisi kyllä tehdä hyvää sinullekin. Saisit raitista ilmaa ja muutakin ajateltavaa kuin puhelin ja pelit. Tiedätkö, minä sain kesällä ainakin näin suuren hauen (levittää käsiään). Pipsa: Oho, ettet vain puhuisi palturia? Heka: Kuka tässä parturiin menemisestä puhui? Hauki on kala, haukionkala, haukionkala.... Pipsa: Ettet vain olisi sattunut saamaan vettä korvaasi siellä kalareissuilla? Mutta kuule, kun sinä olet tuollainen kalamies, niin oletkos lukenut tätä kalaopasta (ottaa Raamatun esiin)? Tämä on Raamattu, Jumalan Sana. Tiesitkö, että monet Jeesuksen opetuslapsista olivat kalastajia? Heka: Ihanko totta? Minä olen aina ajatellut, että Raamattu on pölyinen vanhojenn mummojen kirja. Mutta tuohan kuulostaakin mielenkiintoiselta. Kerro lisää! Pipsa: Eräänä aamuna opetuslapset saivat niin hurjan kalansaaliin, että verkot repeilivät. Ja kerran Pietari löysi ihan oikean hopearahan kalan suusta. Kerrotaanpa Raamatussa sekin, kuinka Joona joutui valaan vatsaan. Heka: Vau! Pipsa (salamyhkäisesti): Mutta kaikkein paras jymyjuttu on vielä kertomatta! Heka: Mikä, mikä? Kerro äkkiä! Pipsa: Lopulta Jeesus teki opetuslapsista ihmisten kalastajia. Heka: Ihmisten kalastajia? Koukku niskaan ja uimarit ylös vedestä, niinkö? Pipsa: No ei se ihan niin mennyt... vai menikö? Miten se nyt olikaan? (Selaa Raamattua. Samassa paikalle saapuu Ritu.) Heka: Moi Ritu, mitäs puuhailit kesällä? Ritu (rojahtaa lattialle pitkälleen.): Mä loikoilin. Nukuin varastoon kouluaamuja varten. Makasin nurmikolla ja katselin pilviä. Pispa (löytää Raamatusta Ilmestyskirjan): Täällä Raamatussa kerrotaan taivaastakin. Heka: Ihanko totta? Kerrotaanko kalaoppaassa taivaasta? Pääseeköhän lentokalat sinne? Pipsa: Älä höpötä. Taivas on ihana paikka, jonne pääsee uskomalla Jeesukseen. Siellä on kultakadut, helmiportit ja kaikki onnellista. Jumala loistaa siellä valona ja saamme olla ikuisesti hänen kanssaan. Ritu: Just näitä asioita mä mietin nurmikolla maatessani. Oppiikohan koulussa tänä syksynä lukemaan niin hyvin, että jaksaisin lukea näin paksun kirjan (tarkastelee Raamattua)? Tämä vaikuttaa niin jännältä, että haluaisin oppia lisää. Pipsa: Varmasti. Ja hei, minä tiedän, missä me opitaan kaikki raamatunkertomukset ja -totuudet. Mennäänn vain ahkerasti mukaan seurakuntaan ja pyhäkouluun. Siellä me yhdessä opitaan aina lisää Raamatusta. Sitten selviää varmasti sekin, mitä ne ihmisten kalastajat oikein ovat. Ritu ja Heka: Hyvä idea, niin me tehdään (lyövät ylävitoset yhdessä)! |
LINKKINÄ LÄHETYSKETJUSSATämä on näytelmä ystävyydestä ja yhteistyöstä. Lähetystyö on kuin ketju, johon tarvitaan monta lenkkiä. Yksikin lenkki on korvaamattoman arvokas. Esitetään roolivaatteilla.Roolit: Hamssu, Finda, Loikka, Bitti |
Loikka hyppelehtii temppuja tehden, kaatuu ja juuttuu jalastaan kiinni suohon. Loikka: Oi-oi, auttakaa! Auttakaa minua! Jalkani on juuttunut kiinni! Jalkani on juuttunut suohon! En pääse irti! Oijoi, auttakaaaaaa!
Hamsu tulee paikalle suurellisesti yleisölle leuhkien. Hamsu ei vielä huomaa Loikkaa. Hamsu: (kehuskellen, liioitellen, tehostaen käsillään ja olemuksellaan sanojaan) Minä minä minä teen vaikka mitä! MINÄ teen kaikenlaisia asioita! Kaikenlaisia SUURIA! Minä, minä olen PARAS!
(rytmihuuto) Hei hei hei, Hamsu voiton vei! Hamsu: (jatkaa liioitteluaan) Minä-minä-minä, ooh! Kerrankin nostin näiiiin suuren kiven maasta... Loikka: Ooooo.. Hamsu, tule auttamaan! Hamsu: (pelästyy) Oho! Ku-ku-kas siinä! Loikka! Mitäs, mitä sinä siinä teet! Loikka: Aijai... Jalka tarttui kiinni! Hamsu: Ahaa! Onneksi MINÄ tulin paikalle, minä-minä. Asia hoituu! Minä vedän sinut ylös! Loikka: Aiaijai, no hyvä. Hamsu: (vetää)... sinut-ylös... Loikka: Oooo... Hamsu: (vetää ja vetää) Hii-op, hii-op... oi-oi, onpa liukasta... voi ei, suo upottaa! Loikka: Aijaijai-jaijai! Ei, ei irtoa, sattuu! Hamsu: (hätäänty) Minä, minä en pysty, oijoi... oi-oijoi... (epävarmana huohottaen) en jaksa – vetää – enää... Hups! (kellahtaa nurin, kiukuttelee pettyneenä) En ala mitään! En osaa mitään! En enää tee koskaan mitään! Bitti: Hmhhhh... Mitäs täällä tahtuu! Hamsu: (kiukussaan) Loikka ei irronnut suosta, ei irronnut... (nolona) vaikka minäminäminä vedin! Bitti: Jaaha! (selkeästi) Loikka juuttunut suohon. Nyt tarvitaan apuvoimia. Minä kutsun lisää porukkaa apuun. Minäpä tiedotan asiasta (megafoniin uutisenlukijan äänellä) Tarvitaan apua, tarvitaan apua. Jänis Loikka uponnut suohon. Piip, klik. Apua tulossa! Finda juoksee paikalle. Finda: (ymmärtävästi, rauhallisesti) Mitäs täällä tapahtuu? Bitti: Loikka on pudonnut suohon. Hamsu: Eikä lähde irti, vaikka kuinka vetäisin! Finda: (empaattisesti, säälivästi, rauhoittavasti) Voi, voi, Loikka, me autamme sinua. Nyt pitää miettiä... (miettii hetken) Täytyy tehdä suunnitelma... (miettii taas hetken) Nyt keksin keinon (puhuu hitaasti ja rahoittavasti). Tuokaa minulle pätkä köyttä. Heitetään se Loikalle, ja sitten vedetään kaikki yhdessä. Kas näin: Finda: (heittää köyden) ota kiinni, Loikka! Kaikki vetävät yhdessä. Loikka: (keskeyttää innostuneena) Lisäavun hälyttäminen on tärkeää! Bitti: Totta! Kröhöm! (yskii ja jatkaa tiedotuslinjalla) Finda-panda kuuli avunpyynnön, saapui paikalle ja teki suunnitelman, kunka voimme auttaa Loikkaa köydän avulla. Finda: Avunpyynnön kuuleminen on tärkeää! Ja (ujosti) suunnitelman tekeminenkin on tärkeää! Bitti: Totta! Lopulta Loikka saatiin YHDESSÄ vedettyä suosta pois (uutisten lukijan äänellä) Kukaan ei loukkaantunut onnettomuudessa. Hamsu: Ja me kaikki osallistuttiin siihen! Bitti: Olimme kaikki tärkeänä lenkkinä ketjussa, jolla autoimme Loikan ylös suosta. Loikka: (alkaa hyppiä vähän hassusti jalkaansa hieroen) Kiitos, kiitos teille! Nyt voin hyppiä ja loikkia ja mennä auttamaan muitakin! Kaikki: (kaikki hyppivät innoissaan ja huutavat) Hurraa! Hurraa! Hurraa! |
SUURESTA SYDÄMESTÄHahmot: - Hamssu-hamsteri ja opeHavaintovälineet: - Laukussa Raamattu, risti, suuri sydän ja pikkusydämmiäTavoite: Lapset ymmärtävät, että lähetystyö perustuu Raamattuun ja lähtee Jumalan rakkaudesta. Jumala lähetti Jeesuksen, ja Jeesus lähettää meidät. Isommille lapsille voi kertoa, että nyt seurakunnan aikana Pyhä Henki valitsee, ohjaa ja johdattaa lähetyskentille. |
Hamssu hyppii ja juoksee innoissaan. Hamssu (koomisesti liioitellen): Minä, minä, minä! Paljon, paljon tehtävää. Minä teen! On paaaljon mielenkiintoista ja mukavaa ja jännittävää ja haastavaa ja välillä vaikeaakin. Taidan olla aika ahkera hamsteri! On mehtävää ja tehtävää. Huh, huh! Ope: Hei Hamssu. Mitä sinä touhuilet? Hamssu: Hei! Minä menen sinne, ja tänne ja …. Ope: Minne? Ja miksi? Hamssu: Minä ajattelin ruveta tekemään lähetystyötä. Ope: Sehän on hienoa! Hamssu (empien): Mutta ai miksikö? Sitä minä en tiedä, en tosiaan (nyyhkii). Ope: No kuules, ei hätää. Minulla on tässä laukku ja täällä on... Hamssu: (malttamattomana): Avaa se, avaa se! Ope: Täällä on... (nosta Raamattu) Hamssu: Kirja! Se on Raamattu! Ope: Lähetystyön perusteet löytyvät Raamatusta. Hamssu: Ahaa. Ope: (ota suuri sydän) Lähetystyö lähtee... Hamssu: Sydä – rakkaus! Ope: Lähetystyö lähtee Jumalan rakkaudesta. Jumala lähetti Jeesuksen tänne maailmaan. Hamssu: Hän oli sitten vähän niin kuin ensimmäinen lähettiläs. Ope: (Ota risti esiin.) Jeesus sovitti ristillä meidän ihmisten synnit. (Nosta esiin pienempiä sydämiä.) Hamssu: Lisää rakkautta! Lisää sydämiä! Ope: Jeesus lähetti 12 opetuslasta kertomaan Jumalan rakkaudesta, ja nyt Jeesus lähettää meidät samaan tehtävään (nosta lisää sydämiä ja jaa kaikille). Hamssu (pomppien iloitsee): Jee! Lähetystyö lähtee Jumalan rakkaudesta! Nyt minä tiedän, miksi lähetystyötä tehdään.
Lopuksi ope kertaa sydämien ja ristin avulla keskeiset asiat: lähetystyö lähtee Jumalan rakkaudesta (Joh. 3:16), Jumala lähetti Jeesuksen ja Jeesus lähettää meidät (Joh. 17:18, Joh. 20:21, 2. Kor. 5:20). |
TAISTELUVARUSTUSNäytelmä siitä miten uskovan pitäisi pukeutua Raamatun opettamaan taisteluvarustukseen ja siitä miten käy jos varustusta ei ole puettu.Henkilöt: |
Aloitus: keskellä lavaa seisoo aivan tavallinen uskova mies/poika omissa vaatteissaan. Lavan toisessa reunassa odottaa mustiin pukeutunut mies. Kertoja: Tässä on Janne. Janne tuli uskoon lapsena ja on siitä lähtien kulkenut Jeesuksen
|
![]() |
TURKITFida Kids käsinukkeja tai roolivaatteita voi käyttää ajankohtaisten rukousaiheiden esilletuomiseen. Seuraavassa esimerkissä uutiset kertovat levottomuuksista Turkin lähialueilla. Pakolaisia saapuu Turkkiin. TAVOITE lapset rukoilevat Turkin puolesta.Hahmot: Hamssu-hamsteri ja Finda-pandaRekvisiitta: Kyltti, jossa lukee turkki, kyltti, jossa lukee Turkki, maailmankartta, johon Turkki on merkattu isolla nuolella. Nukketeatteriversiossa nukeille kädenliikutuskepit, joihin tassut kiinnitetään kumilenkillä.Rukouslaulun sävel löytyy http://bit.ly/2fWv9pV |
Hamssu: Hei minä minä MINÄ olen Hamssu-hamsteri. Finda: Ja minä olen Finda-panda. Hamssu: (sivelee käpälällä turkkiaan) Minullapa on näiiiiin hieno turkki - lämmin, pehmeä, ei palele -turkki (taputtaa mahaansa). Finda: Tiedätkös, että Suomen kielessä sanalla turkki on ainakin kaksi merkitystä. Kun puhutaan sinun tai minun turkista se kirjoitetaan näin (osoittaa kylttiä turkki). Mutta jos se kirjoitetaan näin (osoita kylttiä Turkki) arvokkaasti isolla alkukirjaimella, se tarkoittaa maata. Hamssu: Maata? Missä se on? Turkki? Finda: (osoita kartasta) Täällä! Turkissa asuu yli 80 miljoonaa ihmistä. Me voimme rukoilla Turkin puolesta. Hamssu: Hienoa mutta mitä me rukoillaan? Finda: Aina kun Turkissa on 1000 ihmistä, vain noin yksi heistä uskoo Jeesukseen. Nyt rukoillaan näiden Turkissa asuvien uskovien puolesta LAULAMALLA. Hamssu: Jeeee! Rukoillaan laulamalla! (Laulakaa rukoillen useamman kerran.) Jeesus, siunaa Turkin uskovia. Hamssu: Ja sitten rukoillaan, että kaikki, kaikki, kaikki turkkilaiset voisivat oppia tuntemaan Jeesuksen. (Laulakaa rukoillen.) Jeesus, siunaa heitä kaikkia. Finda: Turkin naapurimaissa on levotonta. Turkkiin on tullut paljon pakolaisia sotaa pakoon. Rukoillaan heidänkin puolestaan! (Laulakaa rukoillen.) Jeesus, siunaa pakolaisia. Hamssu: (taputtelee mahaansa) Minulla on turkki. Siitä muistan, että rukoilen myös maan puolesta (näytä kartalta Turkkia) jonka nimi on Turkki ja Turkki niminen maa kirjoitetaan arvokkaasti.... Hamssu ja Finda yhdessä: ...isolla alkukirjaimella! |
ÄÄNI tämän linkiin alta |
VAHVUUDET KÄYTTÖÖNNäytelmän voi esittää nukketeatterina Fida Kids käsinukeilla tai näytellä Fida Kids rooliasuilla. Hahmot: Hamssu-hamsteri, Bitti-orava, Loikka-jänis, Finda-panda. Kaikkia Jumalan meille antamia erilaisia vahvuuksia voidaan käyttää lähetyskäskyn toteuttamisessa. Tämä eritys innostaa lapsia huomaamaan omia vahvuuksiaan ja niiden tuomia mahdollisuuksia.Vinkki! Tee vahvuuskortit: Liimaa postikorttien päälle erilaisia vahvuuksia, kuten nopeea, rohkea, mietteliäs, ystävällinen, puhelias. (Voit käyttää myös valmiita Vahvuuskortteja, joita voit ostaa www.pesapuu.fi) Lapset valitsevat itseään kuvaavia kortteja. Sitten vahvuuksien mahdollisuuksista lähetystyössä jutellaan yhdessä. Kaikisssa ominasuuksissa on hyviä ja haastavia puolia. Tutkikaa lopuksi Raamatusta esim. Paavalin tai Pietarin vahvuuksi lähetystyössä. |
Loikka (pomppii riemuissaan): Lähetystyö... lähetystyö... Minä olen niin nopea ja vilkas ja energinen! On mahtavaa tehdä lähetystyötä, jee! Bitti: Minä puolestani olen enemmänkin järkevä ja asiallinen... Sitä tarvitaan tiedottamisessa. Se on tärkeä osa lähetystyötä! Hamssu (hätääntyneenä): Voi, voi, minä-minä... (kyselee yleisöltä) Olenko nopea? Olenko vilkas? Olenko energinen? Olenko järkyttynyt... ei kun järkevä tai asiallinen? Olenko? Minä niin haluaisin... ymärrättehän? Finda (nousee rauhallisesti hyräillen lavalle): Hei Hamssu! Hamssu (huolissaan): Hei Finda! Olenko minä järkevä ja energinen ja nopea ja ja ja...? Finda (nauraa hyväntahtoisesti): No, minun mielestäni sinä olet paremminkin hassu ja hauska! Hamssu: Hauska ja hassu! Se on mukavaa, mutta... (nyyhkäisee) voi voi... Minä olisin niin halunnut... Finda: Mitä sinä olisit halunnut? Hamssu: Tehdä lähetystyötä! Bitti: Kyllähän se onnistuu! Hamssu (niiskaisee): Ni-niinkö? Bitti: Jumala tarvitsee lähetystyöhän hauskoja ja hassuja, nopeita ja hitaita vilkkaita ja rauhallisia. Kaikkia niitä vahvuuksia, joita meillä on, voidaan käyttää siihen, että ihmiset kaikkialla maailmassa saavat kuulla Jeesuksesta.
Kaikki halaavat toisiaan iloissaan. |
YSTÄVIÄ– SAAVUTTAMATTOMIEN KANSOJEN LAPSETYli 6000 kansanryhmän parissa ei ole joko lainkaan kristittyjä tai kristillisiin seurakuntiin kuuluu vain pieni vähemmistö. Lukujen taustalla on samoin tunteva, kokeva ja rakkautta tarvitseva lapsi kuin meistä jokainen. Saavuttamattomien kansojen lapsi on ystävämme.TeemaSaavuttamattomien kansojen lapset ovat samanlaisia kuin meistä jokainen. He ovat ystäviämme, ja ilosanoma Jeesuksesta kuuluu heille (Matt. 28:18-20).Hahmot: Hamsu-hamsteri, Bitti-orava, Finda-panda, Loikka-jänis |
Loikka: (Juoksee innoissaan paikalle.) Hei, Hamsu ja Bitti ja Finda. (Kaikki moikkaavat.) Hamsu: Hei, Loikka, mistä sinä tulet? Loikka: Kiersin ympäri maapallon ja kävin laskemassa saavuttamattomia kansoja ja… Hamsu: (keskeyttää) Mitä kävit laskemassa? Loikka: Kuinka paljon on saavut-ta-mat-to-mi-a kansoja. Finda: Mitä ne ovat? Bitti: Ne ovat sellaisia kansoja tai kansanryhmiä, joissa ei ole ollenkaan kristittyjä tai heitä on tosi, tosi vähän. Loikka: Ja niitä on yli 6000. Hirmuisen paljon! Ja siellä ei ole kirkkoa tai seurakuntaa, jossa voisi pitää pyhäkoulua tai solua tai kuoroa tai… (Käytä vaihtoehtoja, joita lasten kokemuspiiriin seurakunnassa kuuluu.) Finda: Oho! Yli 6000. Hamsu: Millaisia ne saa-vut-ta-mat-to-mi-en kansojen lapset ovat? Loikka: Samanlaisia kuin sinä ja minä. Tykkäävät pelata palloa ja ja… Hamsu: (keskeyttää) ...nauraa hassuille jutuille ja ja käy uimassa ja ja heittää kuperkeikkaa… Bitti: Niinpä. Saavuttamattomien kansojen lapset ovat ystäviämme. Finda: Ystäviä. (Loikka ottaa repusta rasian, johon on laitettu saavuttamattomien kansojen nimiä. Lapset nostavat vuorotellen kansanryhmän, jonka puolesta rukoillaan. Pidä mielessä ystävyysnäkökulma. Lopuksi kaikki halaavat toisiaan.) |
Get Flash to see this player.
Get Flash to see this player.